Efektivní komunikace a zpětná vazba
Základní dovednosti komunikace jsou nezbytnou výbavou každého člověka. To, že spolu komunikujeme, ještě neznamená, že si rozumíme, nebo že dosahujeme shody. Právě na to se zaměřuje tento seminář, který nově obsahuje také "komunikaci v kruhu" - moderní techniku komunikace a naslouchání.
Obsah kurzu:
Zjištění očekávání účastníků, rekapitulace očekávání s ohledem na možnosti připraveného semináře, osobní cíle pro trénink.
Začínáme od konce – aneb podívejme se na čtyři úrovně komunikace a co mají společného:
Efektivní komunikace
- Obchodní jednání
- Zvládání konfliktů
- Strategie vyjednávání
- Efektivní komunikace
- Význam komunikace a výklad pohledu „6 nebo 9?“
- Brainstorming jednotlivých prvků komunikace
- Práce v týmech na odhad důležitosti a významu prvků komunikace
- Význam neverbální části komunikace
- Praktický trénink neverbální komunikace
- Jak funguje „první dojem“
- Zodpovědnost vysílajícího a přijímajícího
- Praktická ukázka vysílání a přijímání pomocí „obrazců“
- Verbální dovednosti
- Pracovní sešit „hovorové návyky“
- Neverbální dovednosti
- Pravidla efektivní komunikace
- Pět kroků úspěšné komunikace a struktura efektivní komunikace
- Význam naslouchání a pravidla aktivního naslouchání
- Praktický nácvik naslouchání „Komunikace v kruhu“
- Technika pokládání otázek
Zpětná vazba
- Důvody, proč je nutná zpětná vazba
- Johariho okno (význam a vliv zpětné vazby)
- Obranná zeď proti kritice
- Ty / Já kritika
- Pozitivní zpětná vazba / konstruktivní technika
Emoční typologie & Asertivita
- Emoční typologie, životní postoje – kde jsem já, kde jsou ostatní
- Rozbor jednání a stylu komunikace s jednotlivými emočními typy
- Typy sociálního jednání (agresivita, pasivita, manipulace, asertivita)
- Tři kroky k asertivitě
- Základní prvky asertivního přístupu
Celkové shrnutí, hodnocení semináře, vypracování osobních plánů rozvoje.
Cíle kurzu:
- Získat základní poznatky nezbytné pro efektivní komunikaci.
- Naučit se používat nástroje a postupy vedoucí k efektivní komunikaci.
- Naučit se naslouchat a slyšet druhou stranu, potvrdit si slyšené a uznat právo druhé strany na jiný názor, pokládat otázky a zjistit hlubší příčiny nesouhlasu, hledat možnosti řešení a oboustranně výhodnou shodu.
- Používat zpětnou vazbu jako účinný nástroj komunikace.
- Porozumět různým způsobům chování (otevřeně nebo nepřímo agresivní, pasivní, manipulativní a asertivní) a naučit se, jak s nimi pracovat.
- Definovat vlastní možnosti zlepšení a přijmout osobní závěry.